torsdag 17 april 2014

Skolklassen som gav bort hela sin reskassa

När jag fick tanken att blogga om glädje, då fick jag också idén att lyfta fram olika glädjespridare.
Jag kommer i min blogg att varva personliga vardagsglädjeämnen och min färg- och skaparglädje, med att då och då presentera människor som är glädjespridare och ... fundera kring frågan: "Vad är lycka och glädje?"

Glädjespridarna kan vara både unga och gamla, och jag kommer också lyfta fram både små och stora handlingar som sprider glädje till andra (som jag förklarar under rubriken Glädjespridare).
Jag tror på att vi behöver mötas och omges av positiva exempel och goda nyheter, som inspirerar, uppmuntrar och skapar hopp. Detta i motvikt till det alltför negativa fokuset i mediabruset som omger oss och som jag tror lätt gör oss nedstämda, rädda och i värsta fall kan få oss att tappa hoppet om en bättre värld och att Kärleken kan segra. Jag tror också att allt för mycket negativa mörka nyheter får oss att bli apatiska... "Vad är det för vits att engagera sig, det är ändå kört" . När tron närs att vi inte kan påverka och förändra, att det vi gör inte spelar någon egentlig roll...ja då ger vi upp. Psyket orkar inte.
Vi behöver få tro på att vår omvärld kan formas till det bättre. För det kan den! Jag personligen måste säga att jag uppmuntras av goda förebilder och exempel.

Låt mig här få ge ett exempel som skänker hopp och uppmuntran. Glädjespridarna har redan fått mötas av uppmuntrande ord och tack. men jag vill också vara med och visa att det dessa ungdomar gjorde, det kommer att sprida mer glädje än de förstår. Det sprider glädje till alla de människor som fått ta emot deras pengar och omtanke, men det sprider också hopp, inspirerar och ger andra ett gott exempel.
Deras goda handling kan i sin tur generera fler goda handlingar! Det är jag övertygad om.

Läs om skolklassen på Anderstorpskolan, Estetiska programmet dans och teater, som skänkte bort hela deras klasskassa på 50 000 kr:
http://www.dagen.se/nyheter/skolklass-skankte-bort-hela-reskassan/

Panzisjukhuset i Kongo fick gymnasieklassens reskassa. Här chefsläkaren Denis Mukwege. 
  Foto: Josefin Casteryd


Fler bilder och ord om Denis finns att finna på Josefins blogg:
http://www.josefincasteryd.se/blogg/2013/12/06/doktor-denis/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar