onsdag 2 april 2014

Vem är den lyckligaste människan?

Fader Fouras Fångarna på fortet
By Towpilot (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), 
CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC-BY-2.5 
(http://creativecommons.org/licenses/by/2.5)], via Wikimedia Commons


För några år sedan, när jag planerade en ungdomskväll för en tonårsgrupp jag då var ledare i, sökte jag efter gåtor i en gåtbok jag lånat på biblioteket. Jag skulle vara Fader Fouras (eller kanske rättare sagt Moder Mouras) i vår uppsättning av Fångarna på fortet. Bland alla klassiska gåtor som "Vad är det som går och går och aldrig kommer till dörren?" och "Vad är det som blir större och större ju mer man tar bort?", fann jag denna intressanta gåta (?). "Vem är den lyckligaste människan?"

Fundera på den ett tag...
Tänk om man kunde få vara den lyckligaste människan! Är det möjligt?
Ja, men först måste jag ju gå ut skolan... för att sen få ett välbetalt drömjobb... för att kunna ha råd med en egen lya.... och sen måste jag vinna på lotto (eller ta ett fett lån)... för att kunna ha råd att inreda mitt drömhem... och köpa mig en bil... men allra först måste jag gå ner 10 kg och... sen köpa en snyggare bil....och sen slippa detta eviga jobbandet för att kunna leva lyckligt som pensionär...



Om frågan var en gåta eller inte kan man väl diskutera, men hur som helst är frågan "Vad är lycka?" och svaret på den så kallade gåtan" "Vem är den lyckligaste människan" väl värt att reflektera över en stund.

Svaret är "Den...X "



 Återkommer med mina reflektioner kring glädje och lycka 
i inlägg nr 3:Gräset är alltid grönare..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar