lördag 26 april 2014

Ljuvligt retrohem

Igår kväll hälsade vi på min gamla barndomskompis Linnea och vi vuxna fick lite prat-tid, medan barnen lekte rövare i källaren.
Jättetrevligt att äntligen träffas igen, då det var över ett halvår sedan sist. Linnea är den vän som jag umgåtts och hittade på mest saker tillsammans under min uppväxttid. Ett av de roligaste (och kanske knäppaste) minnet vi har tillsammans skulle kunna vara när vi under högstadiet kom på att vi skulle cykelsemestra tillsammans, till Sundsvall. Två otränade tjejer (för så var det, ingen av oss var eller är några sportiga typer) trampade, i störtregn, iväg 30 mil längst norrlandskustens alla de möjliga "cykelvägar".  Och vi lagade bl a mat i sjövatten, åt rulltårta till lunch (då vi cyklade "liite" fel och inte hittade annat att äta) och satte upp vårat lilla tält i störtregn. Men vi såg också  mycket underbar natur, sov på mysiga ställen och besökte charmiga Ulvön  Ett tips är att dock att om man nån gång ska fara på cykelsemester är inte höga kusten att rekommendera :-)

Så till dagens bilder: Jag och Linnea har många roliga gemensamma minnen. En annan sak vi har gemensamt är intresset för inredning Och det vore att ljuga att säga att hon inte har påverkat min stil... (kanske inte konstigt med tanke på hur mycket vi umgåtts).
Hon och hennes man köpte ett charmigt 50-talshus för några år sen. Förutom att det är roligt att få träffas så är det ljuvligt att kliva in i deras hem. Där är det verkligen retro som gäller - fullt ut.
Kände mig lite fånig när jag frågade om jag fick fota lite ;-) men jag kunde liksom inte låta bli. Framför allt inte när jag klev in i köket och såg det nya tyget hon hade fyndat och hängt upp vid köksbordet.
Skulle kunnat ta massor av bilder, men det blev bara några små glimtar.


Det underbara tyget, bakom en  underbar kökssoffa (känns bekant va ;-)
och över 50-talsbordet hänger ännu ett läckert retrofynd
Hela huset är fyllt av charmiga retroting. "Det mesta har jag fått av min mamma", skulle nog hennes svar bli om man frågar var hon fått tag i allt. (Hennes mor åker runt på alla möjliga loppisar och har dessutom en egen loppis på somrarna)


Färgerna fångades bättre med blixt


En liiiten köksglimt

(Dessa köksluckor hade jag också hunnit spana in på en Skellefteblocketannons ;-)


Det första jag såg när jag klev in genom dörren, förutom hur stora deras barn har blivit sen sist vi sågs, var den ljuvliga (det ordet återkommer visst) 70-talstapet. Detta rum (se nedan) var förut ett kök, men har nu blivit ett charmigt lekrum. Och i det lekrummet står ett "Jag vill också ha!!!" ;-)


Dagens turkosa ting



2 kommentarer:

  1. Bara älskar din färgglada inspirerande blogg! <3 Här kommer jag kika in med jämna mellanrum. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra! Välkommen åter. Snart börjar jag också landa i utformandet av själva bloggen, så att jag mer kan lägga fokuset på själva bloggandet ;-)

      Radera