tisdag 29 april 2014

Shopp-stopp!?

Igår hade min man bokat tid för blodgivning på sjukhuset och också tid för besiktning av bilen. Så, vi passade på att ta en dag på stan hela familjen. När han for till sjukhuset släppte han av mig och barnen i centrum. Jag köpte lite jox på pandurobutiken, lite bebispresenter och sockar till lillkillen (måste finnas strumptroll i vårt hus, för vars försvinner annars alla dessa sockar?)
När han var klar på sjukhuset fick jag dessutom lite egen shoppingtid. Hade tänkte mig nåt nytt vårigt härligt  plagg till mig själv. Men bara efter en kort stund blev jag så sjuukt trött i huvudet av alla dessa tusentals plagg som omgav mig. Och kände: Varför i allsin dar ska jag egentligen köpa nåt? Jag har ju inte ens kollat efter vad jag egentligen köpte förra våren, och våren innan dess osv... Kan verkligen alla mina kläder vara obrukbara eller gräsligt fula, så där fula att jag bara måste köpa fler plagg? Nä, stopp och belägg.

Jag har inte gått igenom min garderob än, men bestämde mig igår för att jag, innan jag köper ett nytt plagg igen, ska använda alla de kläder jag redan har. Men hallå? Det hänger ju säkert massa kläder i garderoben som jag egentligen inte vill ha eller kan ha (kroppsformen är inte densamma som för några år sedan ;-)
Ja, om det stämmer då är det väl hög tid att jag går igenom varenda plagg och faktiskt låter någon annan få glädje av några av plaggen istället.

Jag avskyr "slit och släng"-kulturen och hur lätt det är att själv falla dit. Eller varför heter det egentligen så...? Många sliter ju inte ens ut sina kläder innan de slängs....

Jag har på de senaste åren blivit mycket bättre på att lämna in kläder och annat som jag inte behöver till återvinning/secondhandställen. Men, jag är fortfarande en fånge i den materialistiska värld jag omges av. Bättre har det blivit nu när jag inte längre bor eller jobbar i stan, men inte helt bra.

Det finns mycket som jag behöver bli bättre på när det gäller att tänka och vara miljövänligare: handla ekologiskt och närproducerat, ta cykeln istället för bilen, handla mindre, etc etc...
Det är lätt att drabbas av apati och känna att det inte tjänar nåt till att ens försöka. Men, vad händer om alla tänker så? Varför inte istället ta ett steg i taget, i rätt riktning. Ett steg jag kände att jag ville ta, efter gårdagens tankar, var att försöka att inte köpa några nya plagg innan jag (fr o m denna stund) använt alla de plagg jag faktiskt redan har + gett bort de plagg jag inte använt på flera flera år eller vuxit ur. (Tja... nya skor kan nog behövas då jag får skavsår av dem jag har och kanske ett till amningslinne om jag inte ska tvätta förjämnan)

Kanske kan jag dessutom få ge någon fler därute en tankeställare genom att jag delar med mig av mina vanliga vardagliga funderingar. (Jag tror faktiskt att jag själv nån gång, för ganska längesen, läste en känd bloggerskas inlägg där hon hade satt upp just detta klädmål. Och för att ha koll på vilka plagg hon inte använt hade hon tydligen vänt galgarna på olika sätt... Jaja, nog om det. Det var verkligen en parentes)

Stan-dan avslutades med ett trevligt besök på en butik jag skulle rekommendera att handla på, om man nu alltså bara måste få shoppa. För det pengar du handlar med här... går ju till nåt jättebra! Och det är dessutom ett miljövänligt alternativ! PK Second hand:



Nä, förresten: Stan-dan avslutades inte på pksecondhand utan med ett kort besök på Nordanås stora lekpark. Och när jag satt där och tittade på mina underbara fina barn, och lillpojken nu äntligen log så där underbart mot mig när jag nu äntligen stannade upp och gav honom lite mer uppmärksamhet, kände jag: "Varför handlar vi så mycket, när det bästa i livet är gratis?". Dessutom blev jag åter påmind om den supermysiga utflykten i lördag.


Detta läste jag idag när jag googlade på "Slit och släng":
Vi slänger åtta kilo kläder per år. Textilier som egentligen hade kunnat återvinnas. Vår konsumtion av kläder är något som måste förändras om klimatmålen ska nås. Därför testas nu textilreturer som en hjälp på vägen.
Nya färger, trender och modeller. Vi handlar mer kläder än nånsin. Mer än vi behöver och det vi inte längre vill ha slänger vi.
Genomsnittssvensken slänger åtta kilo textilier om året och endast 20 procent lämnas till välgörenhetsorganisationer. Forskare på Högskolan i Borås har tillsammans med Gekås i Ullared startat flera textilreturer för att öka återvinningen. Tanken är att kunderna ska rensa garderoben och återvinna innan dom handlar nytt.
- Poängen är att man inte bara tar emot hela kläder utan också trasiga, säger Daniel Hjelmgren lektor marknadsföring. De trasiga kläderna går till återvinning. Fibrerna återanvänds i nya produkter.
Intresset har dock inte varit så stort som man hade hoppats på, men i Storbritannien är den här typen av återvinningsstationer populära och därför tror forskarna att tillströmningen enbart beror på ovana.
- Vi har blivit duktiga på att återvinna glas, metall, plast och papper, säger Karin M Ekström professor företagsekonomi. Varför skulle vi inte kunna bli bra på att också återvinna textil?

 http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/slit-och-slang-atervinn-istallet


1 kommentar: