torsdag 24 april 2014

Vårstädning och bloggstädning

Vilken härlig vecka. Underbart med värmen. Halv nio, när jag senast tittade på termometern visade den Nu 13 grader ...Klockan halv nio!! I april!! I norra västerbotten!! Wow

Fast jag klagar inte på vårsolen i inlandet heller, men.. jag är glad för att snön har smält bort här hemma!
Där min svärmor och svärfar bor, bara 15 mil in i landet, där var det 50 cm snö å vi åkte skoter och lekte i deras lilla *skratt* snöhög vid gården. Den kaaanske har smält bort till midsommar, vi får väl se. ;-)

Snöbus

Och så här ser det ut här hemma:

Gräsmattan håller på att bli grön

Nu är snart hela gården krattad (Jag kanske har krattat 5 % av gården, om ens så mycket, och min man resten). Förutom kratttning har vi i veckan passat på att vårstäda. Det har dammtorkats och skurats i alla möjliga vinklar och vrår, och det har fönsterputsats och skrubbats (ugnen behövde en rejäl omgång). Ett rum per dag var planen, nu har vi hunnit tre... ;-) Låter som det var gräsligt skitigt ... och det stämmer ju inte riktigt. Hög tid för städning var det verkligen, men varför det går så långsamt beror mest på den som städar - Helena, världens långsammaste städerska. Jag torkar lite här och lite där och tappar snart fokus och fastnar i nåt sorts "viktigt" sorteringsprojekt, eller börjar bläddra i den där boken som varit försvunnen så länge, eller helt enkelt kommer på att: "Nu är det väl dags för fikapaus!"  Kan det mån tro finnas nån därute som känner igen sig? ;-)
Jaja, sakta men säkert blir det rent i alla. Trevligt att det inte är bara jag som städar. Min man har snart tvättat alla fönster (Jag och min man kompletterar verkligen varann). 

Jag gjorde grovjobbet ;-)... och plockade bort alla saker från fönsterbrädorna så att han kunde tvätta alla fönster på insidan.


och gav sen storasyster kvällsfika, när han putsade utsidan

(Tack Svärfar och Svärmor för den goda idén att ge oss en fönsterputsmaskin till oss i julklapp! Kan ha varit så att min man blev lite extra motiverad att putsa fönstrena i och med den... måste ju prova maskinen ;-)

Snabbt gick det!


Nu när jag var i städar-tagen blev jag sugen på att vårstäda lite här på bloggen också. Ja, alltså sån där sorteringsstädning alltså. Jag har haft lite svårt att veta vilka rubriker jag ska ha på bloggen och vilka etiketter jag ska sätta på mina inlägg. Det är ju exempelvis egentligen inte specifikt inredning jag vill hålla på att blogga om, även om det blir en hel del färgglada inredningsbilder. Jag vill ju bara få inspirera och dela med mig av några passioner/intressen/glädjeämnen och dit hör bl a skaparlusten, pysselglädjen och min passion för färg.
 Jaja, vi får väl se vart jag landar. Har ju bara bloggat några veckor *skratt*. Det där med att sätta "etiketter" kanske man egentligen skulle ha avvaktat med ;-) Blablabla...
Slutpladdrat för denna gång (under egentligen vilka ni hundratals därute är som läser mina inlägg...)
Dags att börja avrunda dagens inlägg.

Förutom städningen igår så blev det ett en kort paus för lite måleri, jippiii!
Den lilla furukökshyllan, som jag köpt för en guldpeng och som kommer passa perfekt för den där hushållspappersrullen som jämt är på vift, håller på att bli glad - färgglad (Även här gäller det där med sakta men säkert)



P.S. För er som inte har koll så har jag och min man en väldigt speciellt och härlig tid just nu, då vi valt att båda två vara föräldralediga tillsammans (jan-aug)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar