torsdag 8 januari 2015

Jul, gemenskap och ett helt nytt år med nya möjligheter!

Nu var det verkligen längesen jag bloggade. Kanske har några av er, som trots att inga nya inlägg kommit upp fortsatt att besöka min blogg, börjat undra om jag kanske tänkt sluta blogga. Tanken har slagit mig.
Och för varje dag som gått utan ett nytt inlägg så har det bara känts svårare och svårare att sätta igång igen, dessutom med ett nytt år och allt.

Min man sa härom dan (jag har en väldigt uppmuntrande och klok man) att han visst tyckte att jag kunde fortsätta att blogga om jag ville men att jag inte skulle känna att jag behövde blogga så mycket och så ofta.
Då slog det mig återigen att jag lätt för höga ambitioner och lätt får för mig att jag måste skriva så mycket och genomtänkt, eller väldigt ofta och regelbundet. Inte konstigt om jag känner att tiden inte räcker till eller att lusten att blogga försvinner.



Ja, så hade jag nu äntligen inlett mitt första blogginlägg och hunnit tänka:  "Yes, nu är jag igång", för att nån minut senare återigen drabbas av skrivkramp.
Lämnade årets första blogginlägg för att istället besöka en av mina favoritbloggar (inom temat hem och inredning). Efter att jag läst hennes senaste inlägg så kunde jag inte annat än att småle jag för mig själv. Hon beskrev nämligen exakt samma känsla av att vilja blogga men få allt för höga ambitioner. Ibland kan det vara riktigt befriande med igenkänningskänslor *skratt*.

Tillbaka till årets första inlägg, med mindre skrivkramp. Så provar jag nu att författa ett inlägg utan tanke på att förmedla någonting annat än att jag faktiskt är här och skriver (för att låna en annan bloggerskas or) ;-)

Jag gör en liten snabbspolning tillbaka till julafton för att bl a få hälsa att vi, efter en jobbig vecka, trots allt lyckades ta oss iväg för att fira jul tillsammans med mina föräldrar, min bror och hans familj, och min farfar. Bortsett från den jobbiga hostan, som även jag och min man drabbades av, så fick vi en underbar jul.

Det är så skönt att kunna släppa allt för en stund och bara ligga där i soffan och titta på julgranen!
"Gud - gör så att tomten kommer till mormor och morfar". Dotterns bön gick i uppfyllelse *skratt*

Till mormor och morfar kom även denna söta men lite trötta pepparkaksgubbe.

Förutom de mysiga avkopplande dagarna hemma hos mina föräldrar så fick dessutom jag och min man barnvakt ett dygn och passade då på att gå ut och äta Lammrostbiff på Costas - lamm är så fantastiskt gott - och bo på hotell. Och förutom denna mycket lyckade julklapp till varandra så fick jag en personlig retroinspirerad julklapp av min man som jag blev jätteglad för. Titta så fina grytunderlägg!

Retro grytunderlägg!

Nyårsafton firades hemma hos min mans föräldrar. Det var lite nervöst innan, då vi föräldrar undrade hur det skulle bli med sex små kusiner i samma lilla hus. Men... vi hade oroat oss i onödan. Vilken fantasisk nyårsafton vi fick! Svärmor hade förberett i minsta detalj och bl a ordnat en fantastisk nyårsmeny!
En till oss vuxna i vardagsrummet...


... och en annan till de mindre i köket!


Båda menyerna blev mycket uppskattade!


Det är väldigt roligt att kusinerna är jämnåriga med varandra. De lekte väldigt bra hela nyårsafton - nästan så bra att jag hann glömma bort att jag är småbarnsförälder. Det blev dock tydligare dag två, med både gråt och bråk. Vilket i och för sig var fullt förståeligt ... barnen  nämligen vara vakna så länge de ville på nyårsafton ;-)

De yngsta kusinerna, som här leker mamma pappa barn.
....och de äldsta - som här upptäckt en ny leklåda på vindan.
Efter allt jul och nyårs-firandekändes det skönt att komma hem till "vardan". Första veckan hemma inleddes med besök av vänner från Göteborg som sov över, middagsbjudningar och inbjudningar och fest.
Klagar jag? Nej absolut inte!!! Det är ju trots allt detta ovan nämnda som jag tycker allra mest om - att få umgås med nära och kära och få äta gott.

I måndags blev det dessutom en superlyckad tjejkväll. Kom sent om sider (hmm, hur skriver man det?) på att jag ville ordna en tjejkväll. Skickade iväg ett sms på söndagskvällen till vänner här i byn, med inbjudan till måndagen. Till min stora förvåning - och glädje - blev vi nio glada och pratglada mammor som träffades. Det verkade som om  ingen av oss fått prata på flera veckor ;-) Får nog bli fler tjejkvällar!

Förutom detta vet jag annat som det ska blir mer av i år; pyssel och färg!

Nu är jag igång igen!

Helena målar - en återkommande syn!

Helena syr - se och häpna!


Välkommen åter till "Drömmen om ett turkosare land!"
Ska nu bara försöka komma ihåg att alla inlägg inte behöver vara så här långa *skratt* Hur var det med det uttrycket "En bild säger mer än tusen ord" ;-)







2 kommentarer:

  1. Vi tänker lika. :) Precis en sån symaskin har (hade) min mamma. Den är så fin.

    SvaraRadera
  2. Ja den är underbart fint och den funkar bra till de få och enkla inredningsprojekt som jag tar mig an. Nu finns bildbevis på att jag verkligen sydde nåt (se inlägget från 20 jan ;-)

    SvaraRadera