torsdag 22 januari 2015

En dag i köket - hemmets hjärta!

Idag har jag befunnit mig i husets hjärta nästan hela dagen. Jag har nämligen tillbringat dagen i köket, men inte först och främst för att laga mat eller baka, som jag ju tycker så mycket om, utan för att storstäda! Och städning var det verkligen hög tid för! Insåg att det skulle dröja ännu en månad till innan jag kom till stor-rengöringen om jag inte nån dag lät "det eviga plockandet" va (ni som går hemma med små barn anar nog vad jag menar ;-))

Fick en riktigt trevlig dag! Att städa så att det blir så där skinande rent och snyggt, det är ju egentligen ganska skönt. Dessutom om man får göra det i godan ro, med lite fotopauser då och då och med härlig musik i bakgrunden - Lalehs sköna unika röst.


Till mellis kom svägerskan med barnen, så då fick jag göra lite annat än att bara städa. Trevligt! För det finns trots allt bra mycket roligare saker att göra än att städa. T ex prata med svägerskan min...
och fota! :-)

Färgklickar på the´hyllan!

Fick lite hjälp idag av en liten hjälpreda, jag menar stjälp-reda. Medan jag stod på kökspallen och rengjorde alla överskåp, passade lilleman på att plocka fram allt han hittade i de nedersta lådorna.


Köksfunderingar

När vi flyttade in funderade vi fram och tillbaka på vad vi skulle göra med köket. Jag tycker ju om att måla om saker och ting - som om ni inte hade märkt det ;-) - och funderade på om vi kunde lämna in alla luckor till en turkos förvandling och själv stå och måla en massa vitt på alla bruna skåp. Samtidigt visste jag inte vad vi skulle kunna hitta på för att fräscha upp det mörka tråkiga kaklet och dessutom önskade jag t ex mer bänkyta, en köksö för alla bakgrejer och ett finare golv.

Mer bänkyta, stora lådor för bakgrejer och ett schackrutigt golv

Efter många om och men så insåg både jag och min man att det nog var lika bra att sälja det gamla köket och köpa ett nytt. Så här i efterhand är jag glad över beslutet, även fast jag inte gillar "slit och släng"  utan först och främst vill satsa på att återanvända och handla second hand.
Samtidigt så handlade det denna gång inte bara om att få en estetisk uppfräschning, utan en praktisk och luktmässig sådan.

Hur dum får man va när man köper ett hus där de förra ägarna rök, när man dessutom är en personlighetstyp som  intensivt känner nyanser av smaker och dofter!?
Tack och lov - puh - så har vi fått bort i princip all röklukt tack vare ommålade tak och väggar och
det nya köket!!! För i ärlighetens namn så luktade det inte särskilt gott inne i dessa skåp :-(

Köket före
Imorgon bjuder jag på lite ljusa och härliga efterbilder för den som gillar sånt :-)
 (Hihi, en liten bloggteaser blev det allt ikväll)

Välkommen åter!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar