tisdag 20 januari 2015

Färgglatt barnrum och hemtrevnad

Ikväll kom vi hem efter fyra supertrevliga dagar i Umeå och Övik, med bl a ett besök på paradisbadet vilket var julklappen till mitt syskonbarn. Det blev en julklapp som vi blev många som fick glädjen av och stor som liten njöt av en superrolig  ;-) dag tillsammans i vattenrutshbanor, forsar och bubbelpooler! Och jag blev verkligen som barn på nytt och åkte nog den 180 meter långa vattenrutshbanan flest gånger av alla. Roliga och trevliga dagar har vi verkligen haft, men ändå är det sant som sagt; "Borta bra men hemma bäst"

Borta bra men hemma bäst

Min dotter uttrycker sig ibland så roligt att jag funderar på att börja skriva citatbok och spara lite på hennes sköna kommentarer. Jag minns inte exakt vad det första min dotter sa när hon klev in genom dörren, men något i stil med detta; "Nu ska jag gå in till mitt rum och se hur fint jag har det".

Förutom att hon, precis som mig, älskar att måla, rita och pyssla så kommer jag ofta på henne med att ha "möblerar om", t ex flyttat på ljuslyktor jag ställt fram på bordet i ställt dem i egna mönster och färgkombinationer. Undrar vad som är medfött/ärftligt och hur mycket som hon påverkats av mig under sina första fem år? :-)

Längtan efter att få inreda och skapa

Ibland kan jag känna att min längtan att inreda dotterns rum känns fånig. Å andra sidan så tycker jag det ju det t ex var fantastiskt roligt att måla den stora solen på väggen och spraymåla hennes taklampa. Ja t o m att sy ett draperi till hennes säng var roligt, när jag nu äntligen kom till skott. Dessutom överdriver jag inte om jag skriver att jag nog aldrig sett min dotter hoppa och studsa så mycket av glädje som när hon upptäckte att jag äntligen hade gjort en "koja" under hennes säng. Hon hoppade in och ut under sängen i glädjetjut och sen sprang hon fram till mig, kramade om mig och sa: "Åh mamma. Tack tack tack. Det blev precis som jag längtat efter". Dubbel glädje!

Nu vill jag få sprida lite glädje med ett par färg-glada och soliga bilder en helt vanlig mörk och kall januarikväll.


färgglad målad vägg
Dotterns färgglada rum

 Tror jag själv fått en favoritplats i huset, dvs inne i dotterns "koja".

Solen som alltid lyser i dotterns rum
Jag blir glad varje gång när jag går in i dotterns rum och möts av solen.  Hmm, nej förresten, det var en lögn. När det är totalt kaos och hennes golv belamrats med småjox  (något hon lyckats ha alldeles för mycket av redan) så får jag inte ett stort leende på läpparna av att gå in i hennes rum.

Solgult och varmt rosa

Nu vill hon inte sova i översängen längre, vilket jag har full förståelse för.  Hon har för övrigt förklarat för mig att hon vill att hennes kompisar oftare ska få sova över i hennes rum och att då kan de ju få sova där uppe.

Små ommålade färgglada hyllor och krokar som jag satt upp inne i hennes sängkoja.


För ett år sedan fick min gamla prylhylla en vacker kulör och numera får dotterns småjoxet bo i den. Fast, för det mesta står inte småjoxet hyllan.... Mycket oftare finner jag dem på vardagsrumsbordet eller på golvet.


Jag avslutar detta inlägg med en bild på lampan jag köpte för 10 kr på en loppis men vars tyg hade blivit missfärgat.


Så som den ser ut nu påminner den mig om en cirkus, vilket jag längtar efter att få gå på tillsammans med dottern ;-) Kanske långsökt, men tanken/bilden gör mig i alla fall väldigt glad. Tänkte förresten att dottern framöver skulle kunna dekorera lampan med några av alla hennes pärlhalsband, så blir den ännu färggladare och personligare.

Spraymålad lampstomme


Soliga hälsningar från turkosahelena



 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar