lördag 10 januari 2015

En bloggårskrönika

Så här i början av ett nytt år är det roligt att få blicka tillbaka på året som gått och bli påmind om lite av allt möjligt som man har fått vara med om under ett år. För att sedan få blicka framåt och ta emot ett nytt spännande år som ligger som ett blankt blad framför en!

Inspirerad av Petras årskrönika påbörjar jag nu min egna

Bloggresumé av 2014 :-)



FEBRUARI
Måndagen 24 februari såg min blogg sitt ljus. Inspirerad av ett vardagligt glädjeämne, ute vid grillplatsen tillsammans med min underbara familj, satte jag igång att blogga med längtan att se och ta vara på var dags glädjeämnen.



Ett av mina intressen är ju, som ingen kan missa, att få skapa; pyssla, måla och skapa trivsamma rum.
Här på bloggen känner jag att jag vill njuta av färg och foto och dela mitt intresse med likasinnade (och såklart alla övriga intresserade) Välkommen in i det färgglada och retroinspirerade rummet "Skaparglädje".

Färgglada pinnstolar
Teakpianot i vardagsrummet som jag fick av min mormor och en pianopall som jag piffat upp.
Sakta men säkert håller nu vårt till ytan alldagliga hus på att fyllas med färg glädje och göras mer hemtrevligt.

MARS
Jag vill måla hela världen... och det sliter mycket i målar- och pysseltarmen. Allra roligast är det att få fynda något second hand eller i förrådet här hemma och genom lite färg och fantasi piffa upp det och få ta fram det i ljuset.


Kakfat DIY
Kakfatet här på sin rätta plats i köksfönstret och en lampfot som fått byta färg från träbrun till ljus turkos.

Även om det ser ut som att jag målar väldigt ofta så sker det trots allt relativt sällan, i alla fall i jämförelse med mycket annat. Jag pysslar största delen av min tid om vår nya familjemedlem och det känns som jag inte gör annat än att amma. Övrig tid går till det vanliga; att planera och ordna frukost, lunch, mellis, middag och kvällsmat till oss övriga i familjen. Men jag klagar inte! Jag trivs med livet och att få vara hemma.

På kvällar och nätter blir mycket uppesittartid (sådan mor sådan son) och jag passar på att få utlopp för min kreativitet här på bloggen. Det är också nu som bloggen får namnet "Drömmen om ett turkosare land".
"Tanken var ju redan från start att fokusera var dags glädjeämnen. Efterhand kände jag att jag ville att hela bloggen skulle få genomsyras av glädje och underrubriken blev därför "en blogg om att se, ta emot och sprida glädje". Jag fick tanken att skriva om den dröm jag bär på, som fått namnet "Drömmen om ett turkosare land". Jag vet såklart inte vart resan kommer att sluta eller hur länge den kommer att vara - alltså hur länge jag kommer ha inspiration till att blogga- men jag vet redan nu att jag fått en hel del goda tankeställare som jag också kommer att dela med mig av i rummet som är fyllt av "Ord om glädje"

Vår nya familjemedlem (bild från januari och de allra första dagarna av hans liv)
Är fylld av en enormt stor tacksamhet över möjligheten att vara hemma och att dessutom att få vara hemma tillsammans allihopa - hela familjen. (Och det är ju såklart även tack vare att både jag och min man är hemma som jag även ges möjlighet till lite egentid/skapartid - vilket känns välbehövligt).

Nu börjar solen visa sig allt mer och himlen bli turkosare och uterummet fylls av ljus och värme. Det är fullt med snö på gården men inne i uterummet känns det som sommar. Underbart!

Dottern softar i vår turkosa solstol (obs - inte ett arrangerat foto ;-)

APRIL
Bloggandet tar med mig på en intressant resa där jag börjar fundera extra mycket kring frågan: "Vad är sann glädje?" och under april månad blir det mycket filosoferande kring ordet lycka
- Vem är den lyckligaste människan?
- Gräset är alltid grönare på andra sidan... eller?
- Vad jämför vi oss med?

Detta är månaden då jag är full av inspiration att blogga. Det blir, förutom filosoferandet, en hel del
- retrolycka

Anteak i Skellefteå och andra secondhandbutiker blir välbesökta....
Det blir även ett besök på en färgglad retromarknad i Skelleftehamn

Jag passar på att piffa upp en klassisk retro stegpall som förra ägarna lämnat kvar i källaren.

 - pysselidéer som blir verklighet



- och härliga vårdagar





Jag får här också tanken att göra lite "hemma-hos"-inlägg här på bloggen och börjar med ett ljuvligt retrohem.



Rolig tanke... men det blev visst bara två stycken sådana blogginlägg på ett helt år. Det beror nog fr a för att det inte känts särskilt naturligt att gå runt och fota när vi t ex varit bjudna på middag och fått tid att umgås med våra vänner.

April månad avslutas med att jag får äran att hålla vårtalet här i samhället, ett tal som 2014 får handla om att vara glädjespridare och turkosifiera hela vårt land.


MAJ
Den 4 maj döps vår son av Gud och välkomnas in i Guds stora familj - en sann glädjefest!


Jag passar på att bjuda in till pysseljunta och det blir scrapbooking, decoupagepyssel och annat trevligt.


I övrigt är det mest vårens långa bilsemester - Sverige runt - som hägrar. Och den 15 maj beger vi oss iväg.
Nu blir det en längre bloggpaus då målet ju framför allt är att få hälsa på och umgås med en massa vänner runtom i Sverige som man inte träffat på år och dar.

Längs kullerstensgator i Lysekil.
Hemma igen bjuder jag på några små små  glimtar från vår mycket lyckade bilsemester.

JUNI
Vi har nu bjudits på underbart härliga och soliga sommardagar en hel månad och när vi kommer hem ligger ändå hela sommaren framför oss. Lycka!

Vi njuter nu av lata dagar både hemma och i mina föräldras sommarstuga - paradiset på jorden. 

I denna ljuva sommartid gå ut, min själ, och gläd dig vid den store Gudens gåvor.
Se hur i prydning jorden står, se hur för dig och mig hon får så underbara håvor.

I början av denna månad föds också en ny kusin till våra barn, men något stod inte rätt till därinne i magen. Svågern och svägerskan får åka härifrån till Umeå och det blir akut kejsarsnitt. Deras lilla tjej tar sina första andetag men upphör, efter bara några minuter, att andas. Nu väntar många långa och jobbiga dagar, med mycket böner och tårar, men efter exakt en månad får familjen komma hem. Deras lilla tjej är nu 7 månader och en aktiv, glad och fullt frisk lite tjej. Gud svarade på våra böner! TACKSAMHET

Jag sammanfattar också lyckofilosoferandet i ett inlägg som ges rubriken: "Den fåfänga strävan efter lycka"

JULI
Ännu fler härliga sommardagar - nu  i min mans föräldras sommarparadis. Tycker dock personligen inte att bräms hör hemma i ett paradis ;-)


Jag har inte särskilt mycket lust till att sitta framför datorn och än har jag inte hunnit investera i en smartphone (vilket jag har nu och det underlättar både fotandet och bloggandet)

Men det är nu jag väljer att författa ihop ett av mina viktigaste blogginlägg med rubriken STOR GLÄDJE,
där jag berättar om min kristna tro och den djupa glädjen i Gud.


AUGUSTI
Under denna månad skrivs endast tre inlägg och förklaringen, förutom att det fortfarande är sommar,finner ni i detta inlägg: Ortopeden, trötthet och många glädjespridare

Denna månad är väldigt jobbig, men har även den många fina och härliga stunder.

SEPTEMBER
Orken återvänder, min man börjar må bättre och bättre och vår son sover mer och mer sammanhängande på nätterna.
Det är också nu jag upptäcker och får en hobby. Och så här i efterhand så inser jag att denna månad kanske var den allra härligaste. Det blir många små enkla men oerhört mysiga utflykter och jag njuter av naturen, och allt vad den har att ge, tillsammans med mina barn och goda vänner
Ljuvliga stunder i svampskogen
OKTOBER
Utflykterna fortsätter och friskluften gör mig så gott att jag bara måste få skriva och uppmuntra fler att gå ut och njuta. 

Den absolut bästa helgen blir i Svarttjärn tillsammans med några vänner. Vi går på långpromenad längs skogsstigar, lagar mat över öppen eld, pratar fram till småtimmarna, sover i tält och äter pannkakor till frukost (se inlägget: Tjejhelg).

Nej vänta förresten - den bästa helgen var ju när jag och min man fick gå PREP (friskvård för parrelationer) tillsammans.

Helt enkelt en riktigt bra månad! Och då har jag inte ens nämnt det bästa av allt - det oerhört viktiga uppvaknadet som jag fick i början av månaden!

NOVEMBER
Nu bloggar jag på för fullt och om allt möjligt; t ex
 - om det där med att bli hemmablind och inte inse hur bra och fint man har det...
färgglatt hem
Vårt hem
- om lite olika pysselprojekt
Dotterns 5-årspresent = mitt gamla dockhus.
Färgglada petflasklampor


och om att äta mer vegetariskt!
Köttfri dag?
Det finns nu ingen hejd på inspirationen, det är bara tiden som sätter gränser.


 
Den största glädjen denna månad är att en god vän och hennes fina familj äntligen, efter över 7 års ovisshet, beskedet att de får uppehållstillstånd. Vilket bönesvar!

Hurra!
DECEMBER
Året börjar närma sig sitt slut och även jag börjar känna mig slut pg a mörkret och alla dessa jobbiga förkylningar och virus. Men bortsett från det så är jag fylld av tacksamhet och passar dessutom på att berätta lite om allt fantastiskt Jesus har gjort i mitt liv och vad han betyder. Hur han t ex talat personligt rakt in i mitt liv och förvandlat mig. Och hur Gud burit mig genom svåra perioder i livet och hjälpt mig att inse att han alltid är värd att tro på . För att citera en ängel ;-) "Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för hela folket"
 
Det är advent och än en gång ska jorden höra änglasång; 




Nu har ett nytt år börjat - nådens år 2015
och jag väljer att avsluta detta inlägg med ett par ord skrivna av min EFS-kollega Olof Edsinger:
Förr i tiden brukade man göra ett tillägg när man skulle skriva ut ett nytt årtal, till exempel i en dagbok eller en historisk skildring. Man skrev ”i nådens år”. Orsaken till detta var att man var medveten om att varje nytt år var att betrakta som en Guds gåva. Ja, att faktiskt varje sekund, varje andetag vi tar, är ett uttryck just för Guds oerhörda och oförtjänta nåd. Det liv som vi får leva här på jorden är något vi har Skaparen av himmel och jord att tacka för – honom och ingen annan.
Detta är en grundläggande sanning också i mitt eget liv. Varje ny dag får jag bäras av en tacksamhet över de många gåvor som min Herre har gett mig. Mitt liv, min gudsrelation, min familj, mina vänner och förebilder, mina gåvor och förmågor, mina möjligheter att tjäna Jesus Kristus … listan kan göras lång. (se hela inlägget här "Ännu ett nådens år")



Jag ser med förväntan och glädje fram emot ett nytt spännande år!


OCH ÖNSKAR ER ALLA 
ETT GOTT NYTT ÅR !

(eller borde jag skriva god fortsättning när det hunnit gå 10 dagar in på det nya året... näe)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar