fredag 23 januari 2015

Köksvånda och kökslycka!

När vi till slut bestämt oss för att göra om köket så kom det roliga men svåra att besluta oss för hur vi skulle göra. Ganska snabbt bestämde vi oss dock för att rikta in oss på ljust och stilrent och budgetalternativet!
Vi sålde några av vitvarorna och köpte nya begagnade för samma pris som vi sålde de gamla. Och så beställde vi köksskåp från IKEA och gjorde köket själva... *krax*. Måste erkänna att jag tillförde inte särskilt mycket rent praktisk, men jag underhöll dottern och gjorde planritningen :-)

Härlig köksinspiration från andra!

Ett av de kök jag fastnade för mest under tankestadiet var detta:

Bild från Jenny Brandt och
Isabelle McAllister blogg http://dosfamily.com/2011/04/candy-kitchen/
Min man ville ha många och höga överskåp. Jag tyckte att vi skulle försöka hitta ett 50-talsskåp på blocket (likt bilden ovan) plus komplettera med öppna hyllor till vänster om fläkten. Sen måla skåpen ljust turkosa. Det praktiska vann snabbt över min lite mer estetisk 50-tals-idé.

Så här efter en dag av dammtorkning påminns jag om att det var klokt att låta överskåpen gå ända upp till taket plus att inte sätta upp en massa öppna hyllor. Fy så kladdigt och dammigt det blir med öppna hyllplan i ett kök. Förstår verkligen inte hur man kan ha sitt köksporslin stående på sådana? Då måste man ju verkligen älska att dammtorka ;-)

Öppna hyllplan i köket.
Bild från http://blog.leila.se/leila/2013/02/05/underbara-kokshyllor/
Ångrar dock inte valet av några öppna hyllor där jag kan får ställa några fina föremål. I framtiden önskar jag få tapetsera med någon läcker tapet bakom föremålen.

Turkosa ting i den öppna hyllan
 Ångrar inte heller théhyllan på väggen! Det blev en verklig färgklick och glädjespridare i köket!



Senare fann jag några snygga foton på ett stilrent kök som gav inspiration till vårt kök:

http://www.designerblog.it/galleria/interior-design-appartamento-scandinavo-01/13

Vårt nya kök

Här får ni, som inte hälsat på hemma hos mig eller är nya här på bloggen, se resultatet efter allt velande och funderande, men såklart framför allt efter min mans fantastiska jobb!

modernt retro kök
Vårt ljusa kök med färgglada accenter som gör en gla´!
Ljust och retroinspirerat
Fick köpa dessa superfina begagnade, men helt oanvända, kökshandtag av en väns föräldrar. De hade legat i deras förråd i flera årtionden, men som sagt aldrig kommit fram i ljuset. Överskåpens handtag fick jag när de skulle byta kök i ett av bönhusen där jag jobbar. Kul!

Retro kökshandtag

 Tycker så bra om vår "nya" spis!

Begagnad spis med dubbla ugnar! Superbra!
Färgglada pinnstolar

Ser fram emot ännu mer färg i köket! Men allt har sin tid/tar sin tid.

Undrar om luckorna blir turkosa....
Bild från den härliga superfärgglada bloggen gladifarg.blogspot.se
eller väggarna...
Bild från http://www.houseofturquoise.com/
Eller varför inte en massa olika färger?

Bild från maisonapart.com


Jag avslutar med några förebilder, jag menar före-bilder ;-)


Köket som det såg ut före förvandlingen



4 kommentarer:

  1. Det blev verkligen fint. Vilken förvandling!
    M.L.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi trivs mycket bättre nu i vårt kök. Ljust och härligt.

      Radera
  2. Vilken skillnad det blev! Så himla fint med alla färgglada accenter. Hyllan ovanför diskmaskinen oväntad och rolig detalj. Sedan blev jag full i skratt när du hade likadan ice tea flaska som mig bredvid likadana muggar som jag har (fast lite annorlunda färger). Jag har de också stående bredvid ice tea flaskan och dessutom hade du en likadan ljusgrön pinnstol som jag. Roligt att se. Toppensnyggt med stolarna i olika färger. Kanske något att satsa på. Mina är alla ljusgröna. Men det tar sådan tid att måla om pinnstolar så jag drar mig för förändring där, även om de hade behövt ett nytt lager färg nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - ja visst blir det fint med färgglada accenter!! Tror minsann du har en hel del sånt i ditt hem också.
      Ja, den där ice-tea-designen är verkligen underbart fin :-)
      Apropå pinnstolar - skratt - ja mina skulle också behöva mer färg. Jag hade tänkt måla 8 pinnstolar plus en pinnsoffa, men hittills har det bara blivit tre. Det tar verkligen sin tid. Kanske skulle satsat på att spraymåla, men det är säkert inte enklare. Tror i alla fall att nästa pinnstol jag målar inte blir helt ommålad, utan bara delar av stolen!
      Jättekul att hittat din blogg! Gillar den!!! Du verkar verkligen vara superkreativ!
      Jättekul också med de olika teman du introducerar på din blogg och "i mina händer". Hur fungerar det egentligen, kikar jag in på din blogg en söndag för att "va med" så att säga. Jag får läsa igen.
      På återseende

      Radera