måndag 12 januari 2015

1-årskalas och glädjen över att vara hemma med barnen

Igår firade vi vår lilla grabb som hunnit fylla 1 år. Dagen började fantastiskt, vi fick nämligen sovmorgon till klockan 10:00 (hurra!), och den fortsatte lika bra som den börjat. 

En av höjdpunkterna under dagen var när vi kom på att vi, så här på vår sons första födelsedag, borde passa på att filma lite med vår filmkamera - något vi inte gjort på över två år. När vi nu äntligen tog fram kameran behövde dock minneskortet tömmas och det resulterade i att vi hamnade i TV-soffan - hela familjen plus mormor och morfar som hade kommit på besök dagen till ära. Där satt vi sedan allihopa i över en timme och tittade på alla de underbara små filmklippen som, fem år tillbaka i tiden, spelats in med vår filmkamera. Det blev en stund jag är mycket glad för; det rann t o m tårar av tacksamhet nedför min och min mans kinder. Vi hade nämligen inte tittat på dessa filmer från vår dotters första tre år förrän denna stund (pg a av att laddaren till kameran försvann och inte upphittats förrän slutet av förra året). Och vi hade inte heller något minne av att vi filmat så där många olika tillfällen.

Förutom att vi fylldes av stor tacksamhet kände både jag och min man stor glädje över att vi valt att vara hemma så mycket med vår son och ser verkligen fram emot tiden som ligger framför oss. Barnen är bara små en kort tid i livet och det är en underbar tid värd att ta vara på. I år kommer dottern att fylla hela sex år och börjar ju förskoleklass och allt mer tid vill hon hellre tillbringa tillsammans med sina kompisar än med oss. 
Så, som sagt, det gäller att ta vara på tiden med våra små älsklingar. Den kommer inte tillbaka.

Rulltårta 1-årsdagen till ära!
Jag la inte så mycket tid på att stå och baka till detta kalas ;-) utan prioriterade middagen istället.  Denna gång blev det tjälknöl på en fransyska (nöt). Är så gott! 
Jag la in köttet i ugnen klockan 00:00 (fryst på gallret, med ugnsplåt under. och ugnen på 100 grader), tänkte att köttet skulle få ligga inne i ugnen över natten, och gick sen och la mig.  Är glad att lilleman vaknade kl 5:30 och ville ha välling. För när jag då  stack in köttermometern visade den 66 grader. Tur att sonen väckt mig. Hade inte trott att köttet skulle bli färdigt så snabbt. Sedan står jag där i köket och gör en saltlag klockan halv sex på morgonen, hmm natten. (Den hade jag väl kunnat förbereda dagen innan ;-). 
Tur att det blev så underbart gott - annars hade det inte känts värt. Och tur att jag dessutom fick sova tre timmar till.
 
Saltlag till tjälknöl (ca 1,5 kg kött)
7 dl vatten
3 dl rödvin
2 tsk socker
1 dl salt
1 tsk krossad svartpeppar
1 tsk krossade enbär
3 st grovhackade vitlöksklyftor
1 st smulat lagerblad
1 tsk timjan eller herbes de provence (kan uteslutas)

Koka ihop alla ingredienser till lagen och låt svalna. Lägg sedan ner det varma färdiga köttet i saltlagen och låt det ligga där i ca 5 timmar (täck över och ställ svalt). Ta sedan upp köttet, torka av det och skiva i tunna skivor. Serveras kallt med t ex en god potatis eller rotsaksgratäng. 

Ljuvligt gott och enkelt. Kräver bara lite förberedelser. 
P.S. Förresten, lägg inte över natten om köttet är mindre än 1,5 kg ;-) -

Festmiddag - tjälknöl med rotsaksgratäng
Min man som pysslat denna gång. Han tycker om "återanvändningspyssel" ;-)
Lilleman som leker med sin nya leksak och storasyrran som leker "med" lillebror
Tjejen fick, trots att det inte var hon som fyllde år, också en liten present - mitt gamla smyckesskrin. Behöver jag skriva att hon blev mycket glad. Mina föräldrar började nämligen sitt besök hos oss med att fylla hallen med lite lådor och kartonger som stått i deras garage alldeles för länge (enligt deras mening ;-))

























2 kommentarer:

  1. Ja visst går det fort med de små. Min äldsta är 11 och hon går gärna in i ett annat rum när jag kommer. Alltså inte alltid, men hon vill ofta sitta i fred. HÄrlig middag ni verkar ha haft och gullig minitårta till jubilaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att du hälsar på här hos mig! Och kul att hitta till din blogg!

      Radera