söndag 19 oktober 2014

Friskvård för vår relation


I dagens samhälle uppmuntras vi väldigt ofta att ta hand om våra kroppar. Träning är livsviktigt och gör att vi blir piggare, friskare starkare och slankare. Absolut! 
Något som talas betydligt mindre om, men som absolut inte är mindre viktigt, är hur vi tar hand om och vårdar våra relationer...

Jag är väldigt glad över att min man peppat oss att ta vår relation på gymmet.  
Under två hela lördagar har nu jag och min man, förutom att ha fått njuta av barnfri kvalititetstid bara jag och han, bl a
-fått sitta och berätta för varandra vad det var vi föll för hos varandra, vad vi la märke till hos varandra och minnen från våra första dejter och liknande härliga minnen.
- samtalat om områden i vår relation som vi vill förbättra och/eller förstärka
- blivit mer medvetna om hinder för en god kommunikation oss emellan och fått hjälp att upptäckt vissa varningssignaler (t ex upptrappning, nedvärdering och negativa tolkningar)
- fått hjälp att bli bättre på att lyssna på varandra
- samtalat om hur vi bättre kan ta vara på intimiteten och sexualiteten i vårt förhållande
 - och mycket mycket annat bra. 

Jag hade inte så höga förväntningar innan kursen och blev oerhört positivt överraskad. Dessa dagar innehöll många viktiga områden som ex. "Förväntningar på varandra och förhållandet", "Modeller för problemhantering", "Lek humor och glädje", "Hängivenhet", "Förlåtelse", "Sensualitet och sexualitet", osv. Områden som jag och min man nu getts möjlighet att tillsammans  (ostört) samtala kring.  
Obs: inga samtal sker i grupp utan endast i paren.

Denna kurs, som vi upptäckt att SENSUS anordnar, och som heter PREP är inte terapi utan friskvård. Den vill ge verktyg för varaktig kärlek och praktiskt hjälp att förebygga och hantera problem som oundvikligen uppstår i de allra flesta parrelationer.  Och varför jag nu skriver om detta är ju såklart för att jag nu vill uppmuntra mina vänner, bekanta och fler att gå PREP!

Kursledarna berättade förresten att i Norge inbjuds alla par, efter första barnet, att gå en PREP-kurs. Wow, vilken prioritering och vilket uppmuntrande exempel för andra länder. Jag önskade att staten/kommunerna även här i Sverige skulle prioritera resurser och pengar på att stötta, hjälpa och uppmuntra par att hålla ihop och skapa förhållanden som är gott livet igenom.


PREP  är utvecklat av forskare och efter flera långtidsstudier i USA och Europa finns det goda belägg för att kunna säga att PREP fungerar, förutsatt att kursdeltagarna själva är motiverade att arbeta med sin kommunikation och sitt samspel.  Uppföljningar visar på fleråriga effekter i form av bättre kommunikation och problemlösningsförmåga, större tillfredsställelse med relationen och minskad risk för separation.





Tack till mor & far och bror & svägerska för att ni ställde upp som barnvakter. Väldigt kul också att komma tillbaka från kursen och mötas av: "Tack tack tack för att vi fick vara barnvakt, det är vi gärna igen". Gillar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar