tisdag 21 oktober 2014

Mysigt secondhandcafé, en riktig kiosk och funderingar

Idag tänkte jag att jag skulle passa på att göra en liten mammaledigochvillåkapåsecondhand-utflykt. Så, först bar det av till en tjej som hade en retroloppis i sitt eget hem. Hela hennes hem var proppfyllt av läckra 50-60 och 70-talsmöbler/tyger/leksaker/gardiner osv osv. Blev dock inget köp just av henne för hon sålde ju såklart inte iväg nåt av hennes favoriter ;-) och om hon gjorde det kostade det alldeles för mycket (enligt mitt tycke). Efter detta besök bar det iväg till ett, som kommer att bli, favoritställe - stadsmissionens second hand i Skelleftehamn.


Jag åkte själv idag, hade inte "hunnit" (tänkte på) att fråga nån om att följa, men tänkte att det ju kan va trevligt att äta lunch på caféet ändå. Det är ju rätt mysigt, men ohh så mycket  trevligare det är att fika/luncha tillsammans med någon. Exakt samtidigt som jag svängde upp på parkeringen kom fyra andra föräldralediga mammor. Det visade sig dessutom vara två bekanta till mig. De hade, likt mig, planerat att äta lunch här så jag gjorde dem såklart sällskap och vi åt lunch tillsammans alla fem. Mammalyx mitt i vardagen.

P.S. Jag tycker för övrigt inte att man måste vara bekant med någon för att kunna äta lunch tillsammans. Under min föräldraledighet i Umeå så hände det nåt tillfälle att jag undrade om jag kunde sätta mig ner vid ett bord där det satt någon (själv). Hände aldrig att någon sa nej och dessutom verkade både jag och dem uppskatta sällskapet. Vad säger ni därute om detta? Är det okej att skaka om lite i den svenska stelhetskulturen?

Secondhand-fik i Skelleftehamn
Idag blev det raggmunkar till lunch. Det var verkligen längesen jag åt det. Enkel husmanskost men riktigt gott! Eftersom jag ju bor utanför stan så blir det ganska sällan som jag går ut och äter. Desto trevligare när det då blir av. Jag tror nu dessutom att jag har hittat mitt ställe. Kanske någon blir sugen på att följa med i bilen nästa gång. Det ryms ju fler än två i en bil ;-)

När jag nu ändå var i Skelleftehamn tänkte jag att jag skulle turista lite här. Fanns väl inte så mycket att se *skratt*, men jag hittade en riktig kiosk, en kiosk för sanna godisälskare. Hur kan jag ha missat denna?



Så här får alla sanna godisälskare ett bra tips för en lördagsutflykt *skratt*. Fast alla ni som läser min blogg och bor här i krokarna kanske redan har, till skillnad från mig, turistat i Skelleftehamn och känt till att denna riktiga kiosk i många många år. Den hade ju tydligen funnits där i typ minst 30 år ;-)

Blev det nåt fynd då idag? Köpte en serveringsskål Gustavsberg Eldorado för 15 :- och några fler små målarprojekt*ler*.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar