måndag 3 mars 2014

Det värdefulla lyssnadet...


Måndagar är en väldigt trevlig dagar för varannan måndag har jag tjejgrupp. Vi är 7 mammor som träffas hemma hos varandra och turas om vara "värdinna" för kvällen  (de andra måndagarna träffas karlarna :-).
Jag känner alla sen tidigare, mer eller mindre, så jag träffar de flesta av dem lite då och då annars också. Men det speciella med dessa måndagar är att vi har bestämt att under dessa kvällar ska fokuset ligga på att verkligen dela livet med varandra: gå lite djupare, våga dela sina bekymmer och känslor, samtala om tro och tvivel, om hur det är att vara mamma, dela sina funderingar kring livet et c etc (och så är det såklart barnfri tid).
 Vi börjar varje kväll med att fika, samtidigt som vi "tar en runda". Rundan är en fantastisk grej som jag önskar att alla människor skulle få ha i sin vardag. Rundan handlar om att vi går varvet runt och alla får möjlighet att under en stund sätta ord på sina tankar, känslor och funderingar, utan att behöva tänka ut innan vad man ska säga. Och låta det bli ostrukturerat som det oftast blir då man tillåts, och tillåter sig själv, att tala fritt ur hjärtat. Under tiden ägnar de övriga sin fulla uppmärksamhet åt dig och ger dig sina lyssnade öron under denna viktiga stund i veckan. (Och efteråt får man dessutom ofta del av de andras kloka tankar och böner)

 Det kanske inte låter så märkvärdigt, men det är det verkligen. Speciellt i dagens uppschasade tempo och i en tid då allt fler låter sig distraheras av mobilens ständiga "blippande" (ni förstår nog vad ja syftar på). I en tid då vi får allt svårare och svårare att "bara vara närvarande" och lyssna aktivt. Jag erkänner att även jag behöver öva mig på det. Det tror jag vi alla behöver. Och -  jag, precis som varenda människa på detta jordklot, behöver bli lyssnad till!

 Ett enkelt fika med göteborskex och julens pepparkakor
(för fikagemenskap handlar inte om att försöka bräcka varandra i godast fika)

Jag ville inte ta kort under vårt samtal (med tanke på det jag just berättat). Och dessutom kommer jag undvika att lägga ut en massa bilder på andra. Och om det händer -  ska jag verkligen komma ihåg att fråga om det är ok.
Tre ljuslyktor...
Dessa tre olikfärgade ljuslyktor jag ställt fram på bordet ikväll blev en fin symbol idag,
då vi bara blev tre vänner som kunde vara med ikväll.
Men vi tre fick verkligen lysa upp varandras liv
Tre ljuslyktor...
blev också en symbol för Guds närvaro mitt ibland oss


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar