tisdag 4 november 2014

Att bli hemmablind del 2

Hemmablind i hemmet

För någon dag sen tänkte jag att jag skulle passa på att fota vårt hem när det nu äntligen var städat och fint (så att jag åtminstone vet att det kan se ut så här).

Vår entré
För det mesta är det inte särskilt städat hemma. Det ligger skor överallt i hallen och när diskberget äntligen är avklarat, ja då bildas det snabbt ett nytt. För att inte tala om leksakerna som plockas och plockas och plockas... Ja alltså plockas in (av mig) och ut (av barnen).
Men, när det inte ser ut som bilden ovan, är det inte bra då? Är det inte fint då?
Jo men visst är det väl det?!?!

Ett hem är inte ett museum

Självklart uppskattar jag hemmet när det är städat och vill ha det städat, men det vore ju bra tråkigt om jag bara skulle uppskatta och njuta av hemmet då.  Ett hem är inte ett museum. Ett hem är ju till för att levas i; umgås, lekas och lagas mat i. Här ska man kunna dansa runt bland leksaker och leka inte stöta golv med "prydnadskuddarna" och bara få vara. Och leksakerna, låt dem ligga en dag extra eller två, det kan ju t ex frigöra både tid lust och ork ;-)

Idag fick köket vara ett kök, bra va ;-) och förutom matlagning blev det även kakbak där jag och dottern bakade cupcakes och kladdade ner halva köket. 
Imorrn fyller "lill"tjejen 5 år och på lördag ska hon få ha sitt allra första barnkalas. Hon har själv fått önska vad hon vill ha för fika och chokladcupcakes med färgglad frosting var en av hennes önskemål. 

Jag tog några bilder även då...


Saftiga chokladmuffins med creamcheesefrosting

Av nån konstig (hmm) anledning så får många av oss föräldrar, särskilt mammor, för oss att "hos dom där andra där ser vardagen alltid ut som bilderna i family living". Märkligt ;-)

Jag har ingen lust att spä på den tron, så här bjuder jag även på några helt vanliga vardagsbilder!


Fridfullt? Njae, men vi hade nog minst lika roligt när vi bakade muffins som dom dära i family living *skratt*. Ja kanske ännu roligare, för vad vet jag, den där familjen på omslaget kanske inte ens bakade muffinarna utan bara låtsades göra dem ;-)

Och nu när jag ändå är igång med att dela livet på riktigt, så kan jag passa på att hälsa att vi inte hade roligt hela tiden. Bakstunden innehåll även tårar.
"Vaaad har du gjort!!!" utbrast förskräckt och lite väl hårt när jag upptäcker att min smartphone är fylld av mjöldamm. E börjar gråta. Några sekunder senare insåg jag att det var ju inte var särskilt smart av mig att lägga min smartphone precis jämte mjölpaketet. Det fick bli en "kram-och-förlåt-stund" i vardagsrumssoffan och efter den var tack och lov E sugen igen på att baka.

Avslutar detta blogginlägg med receptet på dessa smaskiga saftiga och enkla chokladmuffins!


Saftiga enkla chokladmuffins med creamcheese-frosting

Räcker till 30 st alldeles lagomt stora muffinsar (inte för små och inte för stora ;-)

Cholkadsmeten
150 g smör 
2 tsk vaniljsocker 
2 dl varmt vatten 
3 dl standardmjölk
2 st ägg
6 dl vetemjöl 
2 dl kakao 
4 tsk bakpulver
5 dl strösocker
(mörk choklad)
Creamcheesefrostingen

Slå på ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull.
Rör ihop vetemjöl, kakao, strösocker och bakpulver i en bunke.
Tillsätt sedan varmt vatten, mjölk ägg och vaniljsockret i grytan med smör. Rör om och värm upp.
Rör ner smörblandningen i bunken och vispa ihop med elvisp till en jämn smet. Häll över smeten i en tillbringare, så blir det sen enklare att hälla över smeten i muffinsformarna.  Jag använder dessutom oftast en muffinsplåt så är jag säker på att muffinsarna inte flyter ut. (Om du vill kan du trycka ner en bit mörk choklad i varje form, men de är minst lika goda utan mörk choklad)
Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter. 

Rör ihop alla ingredienserna till frostingen med elvisp: 
30 g mjukt smör
2,5 dl florsocker
½ tsk vaniljsocker
½ msk färskpressad citronsaft
50 g creamcheese.
några droppar valfri karamellfärg
strössel eller blommor till dekorering

Receptet på den goda frostingen kommer från Leila Lindholm. Jag använder alltid creamcheese-frosting när jag gör cupcakes - blir mycket godare och inte lika sliskigt sött som det blir om man bara har florsocker och smör.





När muffinsarna har svalnat  - bred ut ett tunt lager frosting och garnera med ex. strössel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar