tisdag 2 december 2014

Adventspyssel och pepparkaksälgen

Tänker att jag denna advent och jul ska ta det lugnt och t ex pynta när lusten faller på. Helt enkelt hålla pysslandet och bakandet på en lagom nivå så att det inte känns uppstressande, kravfyllt eller bara-för-mycke. Vill här tillägga att det känns som en väldigt svår utmaning. Wish me good luck*skratt*.

Det är väldigt mysigt med advent och julpyssel och det finns många traditioner kring denna högtid som jag tycker om, det måste jag erkänna, men varför denna hysteri!?! Suck och återigen suck. Det finns alldeles för mycket begär hos oss människor och alldeles för många som njuter av att tjäna pengar på andras begär. Och tyvärr ligger det alldeles för mycket sanning i dessa bevingade ord när man ser över vårt land.

"We buy things we don´t need 
with money we don´t have 
to impress people we don´t like"
~ Clive Hamilton


På självaste 1:a advent blev det först adventsgudstjänst med mycket sång, som sig bör, och tre av församlingens körer medverkade (såg ni ju på bilden från i söndags), gott adventsfika i församlingsgården och ett litet besök på torget, där barnen t ex fick åka släde tillsammans med tomten. Det var en mycket uppskattad aktivitet av min dotter och alla andra barn som befann sig på torget denna skyltsöndag.

En glädjespridande tomte
Hemma tog vi det sen lugnt och dagen avslutades med en mysig stund där jag och dottern bakade pepparkakor som vi sedan tillsammans avnjöt i soffan med glögg.

Mmm, doften av pepparkakor och glögg - finns det nån ljuvligare juldoft?

Pepparkakshus(dag)drömmar

Fick härom dagen tanken på att göra ett eget pepparkakshus eller konstverk denna advent, men efter gårdagens pepparkaksbygge av en köpt byggsats kände jag att det räckte gott och väl med detta klassiska pepparkaks(huvud)verk. Det blev mer kladd, disk och städ än jag just den dagen orkade med ;-), men dottern och hennes kompis verkade ha roligt och det var väl därför jag arrangerade det hela! Eller?

Jag smälte socker och gjorde kristyr och egna bakplåtspappersstrutar till kristyren, tala om kladd, och nu undrar jag - hur gör ni andra? Finns det t ex kristyrstrutar att köpa som minskar kladdet? :-) Tips mottages gärna!

Jag föreställer mig att det blir mysigare ju äldre dottern blir, men inser snabbt att jag ju har en liten grabb som snart också vill vara med och då kanske allt inte bara slutar med en massa kladd, utan även med ett pepparkakshus som ligger på golvet i tusen bitar. Haha, vad positiv jag är idag ;-)

Obs: Jag skriver allt med glimten i ögat.


Vi har även gjort lite adventsfint här hemma med adventsstjärnor, adventsljusstakar, röda dukar och lite annat pynt....

....men hur tänkte jag egentligen här?
 Igår fick jag lite extra "hjälp" av en prinsessa och en tomtemor.



Blev lite mysigare med lite pynt i vaserna som alldeles för länge stått tomma i fönstret. Hmm, men kunde jag inte valt några lite vackrare och mindre krokiga pinnar *skratt*. Det blev lite övertungt med alla dessa små julkulor och tändsticksaskspaket, så vasen höll på att krascha i golvet.

När jag stod där igår vid diskhon och försökte rengöra pannan, där jag smält socker (suck) drömde jag mig bort till 1:a advent år 2005 då jag hade bjudit hem några vänner och bekanta på adventsfika i min lägenhet på Sjungande dalen. Detta var första tillfället som han med stort H var hemma hos mig. Jag hade bett en annan vän bjuda med honom och jag måste säga att jag tycker att detta var ett av mina bästa drag i livet :-)!  Nu är det 9 år sedan, som den långe stilige killen och jag blev VI och VI har nu hunnit vara gifta i snart 7 år och dessutom fått två underbara barn som jag inte en sekund ångrar utan är oändligt tacksam över.

Men, det är klart att man kan få drömma sig bort ibland ;-) till den barnfria tiden.

Vi hade en liten pepparkakstävling den där 1:a adventsdagen 200 5. Vi tjejer gjorde- jag menar försökte göra- en pepparkakskyrka, men tyvärr var det jag som fick uppdraget att grädda våra kyrkpepparkaksdelar i ugnen. Hur smart var det på en skala? Mina tankar var ju någon helt annanstans, så bitarna blev väldigt välgräddade. Killarna gjorde en pepparkaksälg, en s.k. prototyp till Stoorn, och behöver jag här tillägga vilka som vann? *skratt*

Storälgen



Oj vad jag sitter och skriver mycket!
Vem orkar egentligen läsa alla dessa vardagliga små Helenafunderingar?
Börjar dessutom fundera vilka som besöker min blogg...

3 kommentarer:

  1. Jag läser... vad det gäller kristyr finns det köpestrutar med munstycken men annars går det ganska bra med en plastpåse som man klipper ett litet hål i efter att man stoppat i kristyren.

    SvaraRadera
  2. Och Pott det är jag Lina... min mobil vägrar acceptera att använda mitt googlekonto.

    SvaraRadera
  3. Ja just det, inte svårare än så behöver det ju va. Varför tänkte jag inte på att använda plastpåsar istället :-)

    Hihi, förstod att det var du och inte Erik som kom med kristyrtips och som läser min blogg ;-)

    Jag anar ju som att folk kikar in då och då, eftersom det dessutom brukar vara kring 60-100 sidvyer per dag, men det är lite tråkigt i längden att inte ha någon aning om vilka som besöker bloggen.

    SvaraRadera