måndag 15 december 2014

Advent är mörker och kyla, men samtidigt fylld av hopp och ljus



Det har varit en vecka med lite ork och i och med det väldigt liten inspiration och lust att blogga.
Det är mörkt ute nästan dygnet runt och istället för vackra snöflingor som lyser upp i mörkret, så öser regnet ner. Detta påverkar mitt mående, och säkerligen de allra flesta.
Barnen är förkylda och i och med det har det blivit några tyngre nätter plus kvällar. Jag hade t ex önskat att jag kunnat gå och lägga mig och sova tidigare ikväll, men det tillät inte lilleman mig att göra.

Men nej, jag vill verkligen inte klaga. Vi mår bra och vi har det jättebra. Veckan har bara inneburit mindre ork och det har blivit extra mycket tid i soffan, under en filt framför en mysig film. Vi har tagit det lugnt, ätit mumsiga lussekatter, spelat sällskapsspel och haft det bra.
Jag är verkligen oerhört tacksam över hur bra jag har det. Nästan så att jag ibland skäms. Speciellt när jag går förbi människorna som sitter och tigger ute mörkret och kylan. De blir som en profetisk röst som ifrågasätter min livsstil och den rådande ordningen i vårt land - individualismen, konsumismen, materialismen osv.

Idag åkte jag in till stan för att handla julklappar. Jag både tycker om det och samtidigt inte, vill och inte vill handla. Ibland hamnar jag i diket att grubbla och tänka alldeles för mycket, men samtidigt tror jag ändå att diket att köpa för mycket, och inte tänka efter, är större och sämre än att grubbla lite för mycket.

Är det fel att handla julklappar? Nej det säger jag absolut inte och allt är verkligen inte svart och vitt, rätt eller fel. Idag fyndade jag bl a tre julklappar på Myrorna. Är det fel att shoppa?

Det jag säger är att jag önskar att vi alla skulle komma ihåg att vara tacksamma.
Och att vi kunde fortsätta att glädja varandra med julklappar men samtidigt ägna vårt julhandlande lite mer eftertanke. Och att vi inte heller var så rädda för att läsa eller möta sådant som talar till våra samveten, sådant som vill få oss stanna upp och ifrågasätta vårt eget sätt att leva och agera... t ex Cissi Wallins lite provocerande men oerhört viktiga artikel med rubriken: "Svenska barn behöver inte en ny ipad - visa dem ett härbärge eller asylboende istället"


Advent är mörker och kyla.
Vi tänder ett ljus och ber:
Förbarma dig Gud över jorden,
all nöd, all förtvivlan du ser.

Advent är väntan på Kristus:
Kom Herre, kom hit i tid.
Och lär oss ta hand om varandra
och leva tillsammans i frid.


text: Margareta Melin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar