fredag 6 juni 2014

Lekstuga, loppislycka och hosta

Det blev en rätt bra dag trots allt. Vi var bjudna på barndop men kände på morgonen att det nog var klokast att stanna hemma pg a en lite väl hängig tjej och min hosta som aldrig riktigt verkar vilja ge med sig.
Det blev helt enkelt en hemma-dag ute på gården och en sorts ute-pysseldag. Och det passade ju alldeles utmärkt en sån strålande varm och solig dag som denna. Men idag har det varit min man som "pysslat på".

Igår satt jag och surfade runt lite på en inredningsblogg och såg då hur familjen hade gjort en "lekstuga" av tre lastpallar (http://dragningskraft.blogspot.se/2013/04/barmans-livs.html). Tack för inspirationen! :-)
Jag trodde dock inte att min man så snabbt skulle haka på idén om en lekstuga, men när han såg bilden på lastpalls"stugan" så slog det honom att det ju ligger en stor hög nedtaget staket på gården som vi och grannarna bara hade tänkt köra iväg med på lördag. Jag stod idag för markservicen och under tiden jag stod och lagade lunch, tittade ut genom köksfönstret och ser då hur min man redan satt igång genom att slå ner fyra träpålar i marken. När jag kom ut så undrade jag hur han egentligen hade tänkt för det var verkligen ingen kvadrat han hade gjort utan mer en romb (han hade nog inte tänkt från början att det skulle bli nå märkvärdigt utan mer en liten fyrkant att leka i). Och från början av bygget fick han stå ut med att jag stod bredvid och pikade honom mer än att jag hejade på. Men det som från början mer såg ut som en sne och vind djurhage började, trots utgångsläget, mer och mer faktiskt likna nåt som man skulle kunna kalla för en lekstuga, eller kanske mer en lekaffär. 
Den är inte lika "flott" som en vanlig lekstuga, med dörr och fönster och sånt fint, men jag tror nog att det kommer lekas lika bra i denna, kanske t o m ännu bättre ;-). För kanske kan det t o m vara extra roligt med en affär/kiosk! Här kan det ju dessutom pelas lite dockteater ;-)

I torsdags rök staket mellan vår gård och grannens
Dagen efter blev staketet en lekaffär och nu står det alltså en liten nybyggd kiosk bakom grannens enorma nybyggda garage. Sött ;-)
T o m hyllor hade visst min man hunnit sätta upp idag ;-)
Nu återstår ett tak. Det hamras och spikas fortfarande där ute och inom kort får jag väl inhandla en färgglad vaxduk till taket. För lite färg behöver ju kiosken. Den får säkert bli svartlaserad i grunden, men med färgglatt tak, färgglada hyllor och annat färgglatt runtomkring framöver. Kanske en liten minirabatt som barnen får pyssla på i när de blivit lite större

I övrigt blev det faktiskt också ett besök på en loppis en bit bort i byn. Och där fanns mycket trevligt. Och hem kom jag med bl a en bilmatta (20:-) som jag hade tänkt köpa till barnen, en blender (20 :-) så att jag återigen kan göra mina smoothies, jippi. Och lite annat smått och gott som jag inte hade tänkt innan att jag behövde *skratt*, men som gjorde mig glad. Det är så härligt med loppis!

Gilla återanvändning!


Undrar om vår lilleman kommer uppskatta denna senare i sommar? Söt var den i alla fall och färgglad ska den bli ;-)

Tre ljusstakar för 5 kr/st blev det visst också... Lite mer turkost till hemmet kan ju inte skada :-)
Retrolycka!!! Å oj då, det blev visst en lampa till ;-)


2 kommentarer:

  1. Linnea (skog) Ahnlund7 juni 2014 kl. 08:15

    Så fint det blir med lekstugan och vilka härliga och läckra fynd du gjorde på loppisen! :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, jo den blir nog fin. Lite tak å färg så.
      Ja, en mycket bra loppis var det, och.väldigt prisvänligt

      Radera