söndag 8 juni 2014

Den bloggtillrättalagda världen och verkligheten


En passande bild som inledning till detta blogginlägg

Vilken dag! Som jag nyss sa till min man i en enda stor suck: "Det blev en bra och dålig dag idag"
En dag som började dåligt (eller?) när vi kände att vi nog fick lov att ta ett tråkigt beslut igen (precis som i fredags när vi inte kunde fara på dopet) "Nä, vi bör inte åka till Luleå som planerat ... vi får va hemma idag också" 

Jaja, jag fick i alla fall åka på loppis - igen ;-) Åh, så roligt! Eller? Ja för mitt på ett av loppisborden hittade jättefina turkosa höganäs-assietter, precis i min stil, för en billig peng dessutom. Men, efter jag stått och hållit i dem, räknat assietterna, tagit fram börsen ... så frågar säljaren en kvinna vid ett loppisbord bort: "Fick jag sälja dessa?" och kvinnan svarar: "Nej, dem hade jag ju tingat"...
Suck

Som avslutning på denna sköna dag skulle jag ta en rask härlig promenad, denna härliga somriga varma kväll. Den slutade med att lillen bara skrek i barnvagnen och inget av det jag försökte göra fick honom att sluta gråta (förutom att bära honom...) Suck

Men Helena!? Har du verkligen haft en dålig dag? Bara genom en korts stunds närmare eftertanke så inser jag ju att svaret på den frågan är: "Näe, verkligen inte". Sådana dagar finns, men min dag idag har inte varit en av dem! Jag har fått umgås med min familj, ätit god mat, njutit av en lugn dag, pratat i telefon med min svägerska osv osv.

Det har varit en ganska vanlig dag, med sina ups en downs, med sitt positiva och med sitt negativa, med sitt glada och med sitt besvikna, med roligt och jobbigt, städat och ostädat, osv osv. Och är det inte just precis så som livet ser ut.

Allt för ofta har jag för höga förväntningar på hur vardagen borde vara och se ut? Finns det fler som känner igen sig?

Här bjuder jag på några ovanliga bilder för en inredningsblogg,
men helt vanliga bilder för ett vanligt hem

Ett vacker gammalt teaklinneskåp, men...

Ja, detta fina skåp står i vårt gästrum, som man behöver passera för att komma ut till uterummet och bakgården. Jag vet inte huur länge den där tavelramen stått där, men lääänge är det. Undrar just om den någonsin kommer att komma upp på väggen? Jo, i sinom tid...


Fototavlan har dessutom allt eftersom fått sällskap av doppresenter + en massa lampor (hör och häpna). Men, jag tycker lampor passar bättre i taket än liggandes på ett golv, eller va tycker ni?
Och idag fick linneskåpet dessutom sällskap av några av min mans lillebrors presenter... (för han gästar numera vårt gästrum, hela sommaren
 
Ja, så här ser det ut! Jo, inredningsintresse det har jag och skaparlust, men.... så här ser ju livet ut! Allting får ha och ta sin tid och ... det är väl bara som det sig bör! (Och, det finns ju dessutom viktigare saker än att få upp tavlor på väggen ;-))

Om jag borde sucka över något så är det mina orealistiska krav på hur en god dag ser ut, men inte över dagen som sådan!

"Tack gode Gud, tack för en underbar, vanlig dag!"

Gode Gud, vad är klockan?
Över två, jag har somnat från TV:n igen
Men tack för filmen, den var bra.
Tack ska Du ha, Herre, Jarl Kulle beundrar jag,
Tack för idag, tack för en underbar, vanlig dag.

Tusen tack för att lunchkön var så kort idag,
För då hann jag springa
Och köpa skorna som jag ville ha.
Tack ska Du ha, Herre, dom passar mej riktigt bra,
Tack för idag, tack för en underbar vanlig dag.

Jag blev också glad för lappen från vår nya närbutik
Där Du gav mej tips om extrapris på kaffe.

Varje dag sker små under
Men så lätt det är att ta dom för givna,
Så lätt att sitta nöjd och bara ta.
Tack ska Du ha, Herre, för allt jag har fått idag,
Tack för idag, tack för en underbar vanlig dag.

Gode Gud, det är sent nu!
Snart halv tre, men hurra!
Det är lördag imorrn och jag kan sova hela dan.
Tack ska Du ha, Herre, nu släcker vi, Du och jag,
Tack för idag, tack för en underbar vanlig dag


- Agneta Fältskog









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar