fredag 28 februari 2014

En fantastisk gåva...

...är pianot jag fick av min mormor när jag var liten

Jag vet inte hur gammal min mormor var eller hur många år hon hade kvar att leva, men jag var inte särskilt gammal när hon lät hälsa min mor: "Jag vill att Helena ska få ärva pianot för jag tror hon kommer ha stor glädje av det"
Tänk om min mormor visste hur många timmar jag suttit vid detta piano. Tänk om hon visste hur mycket musiken och tonerna från detta piano har hjälpt mig när jag mått dåligt. Tänk om hon visste vad denna gåva skulle få betyda för mig. (Kanske vet hon också och ler i himlen där hon nu sjunger med änglarna)

Inredningsintresset:

Detta piano la förresten grunden för min inredningsstil (något som jag ju kan passa på att skriva om då ju denna blogg kommer innehålla många bilder från mitt hem). Inte så att jag sökt välja en stil, utan det blev helt enkelt detta teakpiano och en fin teakbyrå (som det kommer en bild på inom snar framtid på denna blogg) som jag liksom utgått från. Efterhand har det blivit fler och fler teakmöbler och vilken stil har man då: Jo, tydligen den stil som kallas Retro-stilen ;-).

Jag har ett intresse för färg, form och inredning... men är inte en sådan som letar med ljus och lykta efter retroprylar och möbler (som ju numera kan kosta ganska mycket eftersom retro och loppis är är poppis). 
De teakmöbler jag har är mest gåvor eller köpta innan retro blev en väldigt populär "inredningsstil". Men, får jag syn på en fin tallrik till billig peng, när jag ex traskar runt på en loppis eller second-hand-butik (jo, jag tilltalas av idén att handla secondhand och att besöka sådana platser regelbundet), så slår jag ju till. 


Färgglädjen:

Idag bjuder jag också på en färgglad förvandling av min pianopall (passar ju bra i detta inlägg). Hur kan man bli så glad av färg kan jag undra då och då? Jag blir verkligen superglad av färgglad inredning - speciellt klara starka färger, gärna tillsammans. Och turkost är jag helt galen i och det är också den färgen man finner i min garderob (men kläder är absolut inget jag varken bör *skratt* eller har intresse för att blogga om).



 Före

Efter

2 kommentarer:

  1. Teak är fint och färger gör en glad! :) /Linnea

    SvaraRadera
  2. Så är det verkligen. Kul förresten med min första bloggkommentar. :-)

    SvaraRadera