måndag 24 februari 2014

En helt vanlig måndag.... eller?



"Den verkliga upptäcksresan består inte i att söka efter nya vyer,
 utan att se med nya ögon"
~ Marcel Proust

Varje dag är fylld av små eller stora glädjeämnen - 
men det gäller att se dem & ta vara på dem.

Idag kom min fina dotter in i vardagsrummet där jag satt och ammade: "Mamma, jag har en bra idé! Vi kan grilla korv och sen kan vi äta mat i uterummet". Ja, vilken bra idé (även om jag inte tror att hon kom på allt själv...). 
En timme senare låg lillebror och sov i vagnen ute och jag hade gjort varm choklad, pinnbröd i massor och tagit fram falukorven. Och min käre man hade gjort en eld vid vår grillplats. Efter en stund, när vi grillat vår korv och försökt göra o-kladdigt pinnbröd och njutit av den varma chokladen, sa min kloke man: "Vi behöver öva oss i att vara tacksamma"
Tidigare under förmiddagen hade vi båda varit allmänt negativa, men nu, bara några timmar senare mådde vi så oerhört bra. Ja, tänk va lite solljus och en grillad korv kan göra. Och i meningen "Vi behöver öva oss i att vara tacksamma" ligger nog mer vishet än de flesta av oss svenskar förstår.


Idag blev dagen då jag började blogga - en tanke jag haft i tre års tid, men nu blev det dags.
Med hjälp av bl a min kamera ska jag öva mig i att se och komma ihåg var dags glädjeämnen. Och som det är med fotografering så är det i livet; vi får öva oss i att se det fina och ställa in rätt fokus.

"Antingen väljer du att fokusera på fettfläckarna på fönsterrutan
 eller så tittar du ut och gläder dig över solen som lyser"
Visdomsord av Helena ;-)


Jag hoppas också att jag kanske kan få vara med och hjälpa fler att se och ta emot var dags glädje.


  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar