måndag 8 september 2014

Retrolampor och vintagetrenden

Det verkar som om jag har fått lampdille. Fast huset är stort och vad skapar myskänsla och hemtrevnad bättre en just bra mysbelysning och charmiga lampor. Några lampor har det hunnit bli, men fler återstår att hitta eller skapa. Har några DIY-lamp-idéer.

Idag tänkte jag bjuda på ett litet lamp-blogg-inlägg och visa upp några av mina trevliga fynd. Det bästa fyndet gjorde jag för en månad sen när jag åkte på storloppis på Folkparken i Skellefteå. Bland det första jag såg när jag kom dit var denna skönhet (se nedan). Den var som gjord för den tomma röda 70-talslampfoten i vårt stora vardagsrumsfönster  :-) Så, 50 kr tycker jag den var värd.

Turkos retrolampa
I ett av hörnen i vårt vardagsrum står min morfars svarvade golvlampa. Den har fått en "ny" lampskärm och en ny färg.
Hur glad tror ni förresten jag blev när jag gick in på samhällets secondhandbutik för två år sedan och fick syn på de två bäddsofforna... för 100 kr/st?
 
Retro bäddsoffor

Denna jordglobslampa är nog min favorit. Den köpte jag på en loppis för typ en 50-lapp när jag fortfarande bodde hemma och började drömma om min första lya. Så, retro-stilen har jag som sagt tyckt om länge.
Jordglobslampa

Retro lampfot
Lampfoten ovan är också fyndad på samhällets secondhandbutik när de sålde ut allt för halva priset. Riktigt charmig tycker jag.

Och lampan nedan fick jag av min mor. Den hade hon haft i sitt flickrum. Jag klippte bort det mörkbruna tyget och "klädde" stålramen med turkosa servetter... men det tyckte inte min man om ;-). Han gillade inte den nakna glödlampan som bländade, vilket jag i och för sig kan hålla med om. Snyggt var det i alla fall, men det blev fint med ett tyg också.
Retrolampa på en teakarm

Servettklädd insida
Retro fönsterlampa i köket

Några av mina loppisfynd. Hoppas det blir fler!


Vintagetrenden



 Här i slutet av sommarn passade jag på att dumpa sju bananlådor med grejer på PMU second hand. 

Man kan säga vad man vill om olika trender i vårt samhälle, men en trend som gärna kan få stanna, tycker jag, det är loppis retro och vintage-trenden! Lite tråkigt att det blir svårare och svårare att fynda billigt, men jag tycker som sagt ändå att trenden är positiv. Den är bra för miljön, verkar för en mer hållbar livsstil och skapar personliga hem! Jag hoppas att jag, på mitt lilla hörn, kan få inspirera litegrann i alla fall.

Återigen - jag är verkligen ingen expert på det här med att leva miljövänligt, men jag försöker ta steg i rätt riktning. Nånstans ska man väl börja och på något sätt kan man förhoppningsvis skapa ringar på vattnet. 

Nu är det slutbloggat för idag... (och dags för städning...igen). Sen blir det nog en utflykt med barnen. Får se vart det blir denna dag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar