måndag 12 maj 2014

Grönt är skönt

Igår blev det en dagsutflykt till barnens kusiner som bor 40 min bort. Vi var nog mer eller mindre trötta allihopa, särskilt min mans bror som tydligen hade kommit hem klocka 3:00 natten mot igår, efter en lång tågresa i jobbet. Och jag och min man var dumma nog att sitta uppe och se Schlagerfestivalen. Rättning: det var inte helt dumt att se programmet, det var ju faktiskt rätt trevlig. Sitta där och kommentera framförande, sceneri, scenen , skägg  etc etc. Ja just det, melodierna också ja ;-). Men det var korkat att sitta uppe och se på hela röstningen... Suck. Hursomhelst, trots sömnbrist så är det ändå alltid trevligt att få träffas och jag är glad att vi fick en dag tillsammans. Det var alldeles för längesen sist.

Vid ett tillfälle då jag var inne i vardagsrummet tillsammans med barnen och de lekte förnöjsamt tillsammans passade jag på att foto en liten stund (med betoning på liten stund). För snart var det kaos. Det svänger väldigt snabbt från att barnen glatt leker tillsammans till att det är ett enda stort kaos och gråtkalas. Jaja, det är väl som sig bör när två 4-åringar och en 2-åring försöker leka tillsammans (och dessutom just innan middag). Konstigt det där att plötsligt bli så intresserad av att leka med just den där leksaken som kusinen precis hittat, fastän den leksaken tidigare varit totalt ointressant. Men...så beter vi vuxna väl oss aldrig. Det gör vi ju inte, eller? Nä, vi kanske inte börjar stortjuta av avundsjuka (eller varför de nu gråter?) men något som tidigare varit väldigt ointressant, som ex stora gamla sparelefanter från Föringenssparbanken ;-) kan plötsligt bli jätteintressant och ett "jag-vill-också-ha" bara för att nån annan (vem?) har det *skratt*. Låter det bekant??

Jag avslutar detta vardagliga familjelivs-blogginlägg med ett bildspel från våra släktningars vardagsrum. Jag och min svägerska gillar båda två inredning, fynda på loppisar, pyssla, fota (och numera bloggar vi båda två - hon har gjort det länge) Men, vi har ganska olika inredningsstilar och bor väldigt olika. Min svägerska bor i ett stort gammalt charmigt rött lantligt hus, lite avsides intill skog och äng. Tycker om gamla lite slitna charmiga föremål, är en samlare och tycker om trädgårdssysslor, plantera blommor och dyl. Jag bor i en klassisk 70-tals mexitegelvilla, mitt i ett villakvarter, och har en förkärlek till 50-60-talsinredning, teak och knalliga färger och har endast planterat en krusbärsbuske på gården ;-)

Så, här kommer ett grönt skönt bildspel. Min svägerska är också glad i färg. I just vardagsrummet är det lugna dova gröna färger som återkommer. Tror nog att grön är hennes favoritfärg - eller är det mer hennes mans favoritfärg?

Vacker stor blomma som min svägerska målat på väggen

Färska blommor är vackert i ett hem, men sidenblommor kan också vara snyggt. Det tycker jag denna bild vittnar om
En läcker samling glasflaskor. På kvällen brukar de dessutom tända en ljusslinga bakom vilket blir extra fint.
Grodor, grodor och grodor. De återkommer lite här och var i detta hem. Söta

Luffarslöjdsglädje, på flytvirke, på den mossgröna sköna vardagsrumsväggen

Mormorsrutor. Fint!

En jättefin gammal tapet i ett gammalt charmigt fönster pryder en av väggarna

Min favorit: Denna lampa är underbart fin, för att inte tala om kaffepannan bredvid med hjärtan på tråd.



Och för er som missade när jag, för nån vecka sen, tipsade om hennes ljuvliga personliga blogg: Här finner ni länken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar