lördag 29 november 2014

En smakupplevelse utöver det vanliga och en väldigt givande paruppgift

En underbar kväll

Igår gick jag och min man ut och åt tillsammans och fick en helt fantastiskt kväll på många sätt!
Att få en barnfri kväll, kunna njuta av kvalitetstid tillsammans bara jag och min älskling och få samtala om allt möjligt tillsammans i flera timmar, utan att bli avbrutna, var så fantastiskt. Men inte nog med det...
Igår åt vi dessutom bland det godaste vi någonsin ätit. Jag har länge längtat efter att jag och min man ska få gå ut och äta tillsammans på en riktigt bra och fin restaurang, då god mat verkligen är något som vi uppskattar väldigt mycket båda två. I somras "tog jag tag" i denna dröm och gick och köpte ett presentkort på Bryggargatan i Skellefteå, en restaurang i Skellefteå som fått många goda omdömen och finns med i the White Guide. Och så beslutade vi att, när vi nu skulle ges tillfället, då unna oss precis det vi längtade efter att äta från menyn, utan att snegla på priserna, och sedan bara njuta av riktigt god mat.
Vi blev inte besvikna!!! Vilken smakupplevelse!
Jag har svårt att dra mig till minnes att jag någonsin ätit så gott och lyxigt.

Förrätt: Älgcarpaccio serverad med syrad grädde, syltade kantareller, friterad vitmossa och torkade blåbär
P.S. Återigen - det är hopplöst svårt att fota mat, och speciellt med mobilen i ett mörkt rum.  Men jag valde ändå att ta med den bild jag har från kvällen, då jag tycker att ett blogginlägg blir trevligare med en bild.


Ett av de mål som jag och min man satt upp, och här har PREP-kursen gett oss ny inspiration och uppmuntran (se inlägget: "Friskvård för vår relation" och övningen från arbetsboken som jag skrivit av och delar längst ned i detta blogginlägg) är att en gång i månaden planera in att tillsammans ex. gå ut och äta, gå på teater eller göra något annat trevligt tillsammans bara jag och han. Om vi lyckas få barnvakt så ofta vet jag inte, men jag tror absolut att det är en bra prioritering för vår relation (man blir verkligen som nykär efter en sån här supertrevlig kväll :-))
Det behöver verkligen inte vara så här lyxigt, och det lär dröja många år innan vi unnar oss en sådan här lyxig middag igen ;-), utan det viktiga är att få göra något trevligt/roligt tillsammans bara vi två, och att det blir något som bryter av från vardagens lunk; en stund där vi får bekräfta varandra, bara sitta och titta varandra djupt i ögonen och påminnas om varför vi blev förälskade i varandra.

En rolig och givande paruppgift!

Vad tycker ni om?
Vilka intressen och aktiviteter vill du dela med din partner? Vad vill hon eller han dela eller göra tillsammans med dig? Vad är romantiskt, meningsfullt eller kul för dig - och vad är det för din partner?
* Tänk tillbaka på vad ni tyckte om att göra när ni precis hade träffats. Tycker ni om, och fortsätter att göra samma saker fortfarande? Är det något som ni gjorde tidigare som ni kan börja göra igen? Prata med din partner om intrssen eller aktiviteter som ni kan ta upp igen.
* Finns det något ni aldrig gjort som du skulle vilja göra? Berätta för din partner om ett stort eller litet önskemål som du har, invitera honom/henne på det som du vill göra. Antar ni varandras utmaningar?

Skriv listor med förslag på vad ni kan göra tillsammans:
Gratis                                                   Kostar lite                                 Kostar mycket

Ett sätt att komma igång med att göra något positivt är att börja med idékläckning, där alla idéer får komma fram. Skriv ner dem. Kritik av den andres förslag hör inte hemma här. Nästa steg handlar om att välja vad ni vill göra tillsammans. Om ni redan vet vad ni vill så bör ni så snart som möjligt bestämma en tid och ett ställa för er aktivitet - och till sist göra verklighet av er plan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar